torsdag 28 april 2016

" I want to see the world without borders"


Hon är kvinnan som bestigit de högsta bergen i var och en av alla våra sju världsdelar och hon är kvinnan som helt ensam har paddlat och cyklat runt hela nordamerika, det tog lite drygt fjorton månader. Hennes nästa projekt är att besöka rymden, biljetten är redan inhandlad - varför? Because "she wants to see the world without borders".

Vi, jag och bästa kollegan Eva-Lena, klev just på tåget som ska ta oss från Göteborg hem till Östergötland efter två innehållsrika dygn i Göteborg på #MCED16 - a.k.a. Mitel Customer Experiense Days. Och vilka dagar det blev.

Vid ankomsten till hotellet, Radisson Blu, blev vi direkt uppgraderade. Till SVITEN! Måhända var sviten fortfarande kvar i 90-talet, men hej, sviten. Två sovrum med varsin tillhörande toalett, kök med diskmaskin och espressomaskin, vardagsrum, walk in closet, tvättmaskin och icke att förglömma, tre TV-apparater. Jag funderade både en och två gånger på om jag inte skulle hoppa över konferensen för att verkligen för att njuta av att faktiskt bo i en svit...

Efter en första dag med flera intressanta seminarier både i mindre och större format, väntade middag på Trädgårn på kvällen. För underhållningen stod Poplabbet - grymma på alla sätt. Inte för att vi längtade hem till sviten utan för att vi faktiskt tog vårt förnuft till fånga så packade vi ihop oss strax efter elva och traskade tillbaka till hotellet för att vara pigga och glada dag två också.

Efter god frukost i morse väntade sedan den hemliga gästföreläsaren.
Jag har inte läst så mycket om Renata Chlumska och jag är inte heller speciellt intresserad av den sport hon utövar men att höra henne berätta om de bedrifter hon utfört lämnar ingen oberörd. Från Möllevången i det plattaste av Skåne, till några första försök till klättring på Kullaberg till att göra en "seven summits" och bestiga sju av världens högsta berg inger respekt. Fem av dem dessutom efter att ha förlorat sin kärlek i just en klättringsolycka.

Passionen, glädjen, energin, målmedvetenheten och fokuset - allt det där tar jag med mig från denna kvinna med det kluckande skrattet. Och inte att förglömma, hennes mantra: "Don´t forget to have fun along the way" och "Du kan sätta dina drömmar på paus, men ge aldrig upp dem".

Min egen dröm är om en helt annan resa och den går inte till månen - men den känns ändå efter dagens föreläsning inte alls omöjlig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...